Har du idéer til en fagbok eller et læremiddel du vil drøfte med oss?
Våre forfattere
Skapia forlag utgir og produserer utgivelser i samarbeid ledende fagfolk.
-
Magne I. Espeland er musikklærer fra musikklinjen ved Høgskolen i Bergen og er professor emeritus i musikk og fagdidaktikk ved Høgskolen på Vestlandet (HVL), og styremedlem i stiftelsen Skapia. Espeland har hovedfag i musikkvitenskap og doktorgrad i musikkpedagogikk der han studerte elevers komponeringsprosesser i musikk. Magne har lang erfaring med undervisning og veiledning på bachelor, master- og doktorgradsnivå innen lærerutdanning. Han ledet arbeidet med læreplan for musikkfaget i grunnskolereformen GR97. Som professor og forskningsleder har han fra 2014 og framover vært hovedforsker ved tre større prosjekter med finansiering fra Norges forskingsråd. For tiden arbeider han med evaluering av forskningssøknader og forskningsinstitusjoner og med bokskriving.
-
Signe Kalsnes er dosent i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges musikkhøgskole og er styreleder i stiftelsen Skapia. Hun har lang erfaring med å undervise vordende musikklærere både ved NMH og andre institusjoner. Hun har publisert mange artikler og kapitler i fagbøker om kunstpedagogisk utdanning. Signe er utdannet pianist og musikklærer og har undervist både i kulturskole og høyere musikkutdanning. Signe har også lang erfaring med fag- og utdanningspolitisk arbeid, bl.a. gjennom UHR-Lærerutdanning (Universitets- og høgskolerådet) og som styreleder for Musikk i Skolen og Samarbeidsforum for estetiske fag. Hun var initiativtaker til den nasjonale 4-årige faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag og ledet læreplangruppa for grunnskolefaget musikk i Kunnskapsløftet (K06).
-
Eldar Skjørten har lang erfaring som musikkpedagog i grunnskole, kulturskole og frivillig musikkliv. Han har hovedfag i musikkpedagogikk fra Norges musikkhøgskole. Eldar er faglig leder i stiftelsen Skapia som initierer og driver prosjekter for komponering med elever i grunnskolen. Skapia samarbeider med ensembler, utøvere og komponister i det profesjonelle musikkfeltet, blant annet NRK Kringkastingsorkestret (Kork) og flere andre symfoniorkestre. Eldar er en erfaren kurs- og foredragsholder gjennom Musikkpedagogikk.no. Han har ledet utviklingsarbeid på flere områder innen musikkundervisning, ofte med et særlig fokus på kreativitet og teknologi. Dette har også gitt et internasjonalt nettverk, og han har holdt workshops mange steder, bl.a. i Australia, Singapore, Finland, England og på flernasjonale nettkonferanser. I 2014 startet han Stiftelsen Veslefrikk, som senere ble til stiftelsen Skapia.
-
Kari Holdhus er professor i musikkpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet. I PhD-avhandlingen Stjerneopplevelser eller gymsalsestetikk (2014) studerte Kari musikeres kvalitetsoppfatninger i skolekonserter. Hun har siden arbeidet som forsker i prosjektene Improvisation in teacher education (Imte) og Music teacher education for the future (Futured). I 2017-2021 var Kari prosjektleder for Skole og konsert – fra formidling til dialog (www.diskometoden.no) Dette var aksjonsforskning på dialogiske former for musikerbesøk som alternativ til formidlingsbaserte konserter. Holdhus underviser på master i kunstfag og i Ph.d.-programmet Danning og didaktiske praksiser.
Forskningsinteresser: Relasjonell pedagogikk og estetikk, dialogiske og performative kunstmøter, kreativ læring og undervisning og didaktisk improvisasjon.