


Kunst og skole - i relasjonelt og demokratisk samspill
Denne boken kommer snart for salg. Informasjon om pris og utgivelsesdato oppdateres fortløpende.
Av Kari Holdhus
Boka “Kunst og skole - i relasjonelt og demokratisk samspill” diskuterer forholdet mellom kunst og utdanning, med bakgrunn i forholdet mellom den norske besøksordningen Den kulturelle Skolesekken (DKS) og den allmenndannende grunnskolen. Sentralt i boka er kapitlene som beskriver og drøfter ulike aspekter ved DKS som besøksordning i skolen; dens utvikling, fra Rikskonsertene til DKS og Kulturtanken; dens kvalitetsoppfattelse hos myndigheter og ulike aktører; og DKS som forskningsgjenstand og diskusjonspunkt.
I boka tas leserne med på en utforskning av hvordan forskjellige syn på kunst, estetikk og pedagogikk har oppstått og utviklet seg og etter hvert etablert seg i ulike skole og kunstkontekster, og hvordan vi kan oppleve disse som sammenfallende eller kontrasterende, alt etter hvilke kombinasjoner av synspunkter som finnes hos skolens og kunstens aktører. Boka vil romme debatt og refleksjonsstoff rundt kunstens plass i utdanningene og omvendt.
Et hovedbudskap i boka peker på at en pågående «konflikt» mellom kunst og skole ikke trenger å være lammende, men snarere produktiv. Boka er krydret med studietekster for studenter og kulturarbeidere og skisserer ulike opplegg for studentorientert og aktiviserende refleksjon og samtale om problemstillinger som de ulike kapitlene reiser.
Mer informasjon kommer.
Denne boken kommer snart for salg. Informasjon om pris og utgivelsesdato oppdateres fortløpende.
Av Kari Holdhus
Boka “Kunst og skole - i relasjonelt og demokratisk samspill” diskuterer forholdet mellom kunst og utdanning, med bakgrunn i forholdet mellom den norske besøksordningen Den kulturelle Skolesekken (DKS) og den allmenndannende grunnskolen. Sentralt i boka er kapitlene som beskriver og drøfter ulike aspekter ved DKS som besøksordning i skolen; dens utvikling, fra Rikskonsertene til DKS og Kulturtanken; dens kvalitetsoppfattelse hos myndigheter og ulike aktører; og DKS som forskningsgjenstand og diskusjonspunkt.
I boka tas leserne med på en utforskning av hvordan forskjellige syn på kunst, estetikk og pedagogikk har oppstått og utviklet seg og etter hvert etablert seg i ulike skole og kunstkontekster, og hvordan vi kan oppleve disse som sammenfallende eller kontrasterende, alt etter hvilke kombinasjoner av synspunkter som finnes hos skolens og kunstens aktører. Boka vil romme debatt og refleksjonsstoff rundt kunstens plass i utdanningene og omvendt.
Et hovedbudskap i boka peker på at en pågående «konflikt» mellom kunst og skole ikke trenger å være lammende, men snarere produktiv. Boka er krydret med studietekster for studenter og kulturarbeidere og skisserer ulike opplegg for studentorientert og aktiviserende refleksjon og samtale om problemstillinger som de ulike kapitlene reiser.
Mer informasjon kommer.