


Skapende musikkundervisning
Denne boken kommer snart for salg. Informasjon om pris og utgivelsesdato oppdateres fortløpende.
Av Magne I. Espeland & Eldar Skjørten
Skapende musikkundervisning er en læringsressurs primært for studenter i lærerutdanning og lærere i grunnskolen og andre opplæringsarenaer. Boka er skrevet på bokmål og er også relevant for musikere, skapende kunstnere, kulturarbeidere og andre som er interessert i møtet mellom pedagogikk og kreativitet på musikkområdet.
Forfattere er Magne I. Espeland og Eldar Skjørten som begge har lang og variert erfaring med skapende musikkundervisning i ulike sammenhenger og utdanninger. Et viktig særtrekk ved boka er dialoger om de ulike temaene mellom forskeren (Espeland) og læreren (Skjørten). Boka er bygget opp omkring følgende seks temaer:
Tema I: SKAPENDE MUSIKKVIRKSOMHET I SAMFUNN OG SKOLE
Temateksten undersøker og reflekterer over tre sentrale spørsmål:
1) Hva er og betyr musikk i vårt samfunn, spesielt for barn og unge?
2) Hvilken rolle spiller skapende musikalsk virksomhet i samfunnet vårt? 3) Hva kan musikkpedagoger lære av skapende musikalsk virksomhet i samfunnet? Forfatterne argumenterer også for at det er en klar sammenheng mellom skapende virksomhet i skolens musikkfag og vårt etiske ansvar for å gjøre verden til et bedre sted.
Tema II : SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING I PRAKSIS
Denne temateksten beskriver og drøfter skapende musikkundervisning i lys av undervisningsprinsipper, pedagogiske modeller, metoder, og arbeidsformer. Et viktig fokus er å gi eksempler på skapende musikkundervisning som en naturlig del av en lærers mangfoldige hverdag og arbeidsoppgaver. I det ligger blant annet planlegging, vurdering og tverrfaglig samarbeid.
Tema III: DIGITALE RESSURSER I SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING
Temateksten innledes med refleksjoner over ulike kriterier for valg av egnet teknologi til bruk i grunnskolen, samt hvordan undervisningen kan balansere fokus mellom teknologiske og musikalske aspekter. Videre presenteres utvalgte tilnærminger som er spesielt relevante for arbeid med musikkteknologi. Avslutningsvis drøftes bruk av kunstig intelligens i skapende musikkundervisning. Temateksten har som helhet til hensikt å tilby både eksempler og refleksjoner for lærere som ønsker å anvende teknologi i skapende musikkundervisning.
Tema IV: SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING OG LÆREPLANER FOR GRUNNSKOLEN
Denne temateksten undersøker hvilken plass skapende musikkundervisning har hatt, og har, i norske læreplaner for musikkfaget i grunnskolen fra 1960 og fram til i dag. Forfatterne beskriver og drøfter om, og i hvilken grad, skapende musikkundervisning har fått plass i grunnskolens praktiske hverdag i denne perioden. Målet er at lesere og brukere skal få helhetlig kunnskap om utviklingen av skapende musikkundervisning sett i lys av norske læreplaner for grunnskolen.
Tema V: ELEVERS HANDLINGER OG SAMTALER I SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING
Praksisbildet både i Norge og internasjonalt i skapende musikkundervisning er fremdeles dominert av arbeid i grupper. I denne temateksten beskriver og drøfter forfatterne hva som faktisk skjer i gruppeprosesser i form av handlinger og samtaler der elever i grunnskolen arbeider med skapende musikkoppgaver gitt av en lærer. Blant annet beskrives og drøftes lederskap og avgjørende episoder i slike prosesser og hvordan prosessene utvikler seg over et visst tidsspenn.
Tema VI: KREATIVITETSTEORI OG SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING
Som siste tematekst belyser boka de to kunnskapsfeltene kreativitetsteori og kreativitetspedagogikk. Forfatterne beskriver og drøfter hva dette er og går nærmere inn i første- og andregenerasjons forskning på generell kreativitetsteori. Deretter tar teksten for seg kreativitetspedagogikk som forskningsfelt og forskning på pedagogisk improvisasjon. Leseren får også en oppdatert gjennomgang av forskning på musikalsk komponering og improvisasjon. Avslutningsvis kommer en oppsummerende del som drøfter skapende musikkundervisning i grunnskolen i lys av funn i forskning på kreativitet.
Denne boken kommer snart for salg. Informasjon om pris og utgivelsesdato oppdateres fortløpende.
Av Magne I. Espeland & Eldar Skjørten
Skapende musikkundervisning er en læringsressurs primært for studenter i lærerutdanning og lærere i grunnskolen og andre opplæringsarenaer. Boka er skrevet på bokmål og er også relevant for musikere, skapende kunstnere, kulturarbeidere og andre som er interessert i møtet mellom pedagogikk og kreativitet på musikkområdet.
Forfattere er Magne I. Espeland og Eldar Skjørten som begge har lang og variert erfaring med skapende musikkundervisning i ulike sammenhenger og utdanninger. Et viktig særtrekk ved boka er dialoger om de ulike temaene mellom forskeren (Espeland) og læreren (Skjørten). Boka er bygget opp omkring følgende seks temaer:
Tema I: SKAPENDE MUSIKKVIRKSOMHET I SAMFUNN OG SKOLE
Temateksten undersøker og reflekterer over tre sentrale spørsmål:
1) Hva er og betyr musikk i vårt samfunn, spesielt for barn og unge?
2) Hvilken rolle spiller skapende musikalsk virksomhet i samfunnet vårt? 3) Hva kan musikkpedagoger lære av skapende musikalsk virksomhet i samfunnet? Forfatterne argumenterer også for at det er en klar sammenheng mellom skapende virksomhet i skolens musikkfag og vårt etiske ansvar for å gjøre verden til et bedre sted.
Tema II : SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING I PRAKSIS
Denne temateksten beskriver og drøfter skapende musikkundervisning i lys av undervisningsprinsipper, pedagogiske modeller, metoder, og arbeidsformer. Et viktig fokus er å gi eksempler på skapende musikkundervisning som en naturlig del av en lærers mangfoldige hverdag og arbeidsoppgaver. I det ligger blant annet planlegging, vurdering og tverrfaglig samarbeid.
Tema III: DIGITALE RESSURSER I SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING
Temateksten innledes med refleksjoner over ulike kriterier for valg av egnet teknologi til bruk i grunnskolen, samt hvordan undervisningen kan balansere fokus mellom teknologiske og musikalske aspekter. Videre presenteres utvalgte tilnærminger som er spesielt relevante for arbeid med musikkteknologi. Avslutningsvis drøftes bruk av kunstig intelligens i skapende musikkundervisning. Temateksten har som helhet til hensikt å tilby både eksempler og refleksjoner for lærere som ønsker å anvende teknologi i skapende musikkundervisning.
Tema IV: SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING OG LÆREPLANER FOR GRUNNSKOLEN
Denne temateksten undersøker hvilken plass skapende musikkundervisning har hatt, og har, i norske læreplaner for musikkfaget i grunnskolen fra 1960 og fram til i dag. Forfatterne beskriver og drøfter om, og i hvilken grad, skapende musikkundervisning har fått plass i grunnskolens praktiske hverdag i denne perioden. Målet er at lesere og brukere skal få helhetlig kunnskap om utviklingen av skapende musikkundervisning sett i lys av norske læreplaner for grunnskolen.
Tema V: ELEVERS HANDLINGER OG SAMTALER I SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING
Praksisbildet både i Norge og internasjonalt i skapende musikkundervisning er fremdeles dominert av arbeid i grupper. I denne temateksten beskriver og drøfter forfatterne hva som faktisk skjer i gruppeprosesser i form av handlinger og samtaler der elever i grunnskolen arbeider med skapende musikkoppgaver gitt av en lærer. Blant annet beskrives og drøftes lederskap og avgjørende episoder i slike prosesser og hvordan prosessene utvikler seg over et visst tidsspenn.
Tema VI: KREATIVITETSTEORI OG SKAPENDE MUSIKKUNDERVISNING
Som siste tematekst belyser boka de to kunnskapsfeltene kreativitetsteori og kreativitetspedagogikk. Forfatterne beskriver og drøfter hva dette er og går nærmere inn i første- og andregenerasjons forskning på generell kreativitetsteori. Deretter tar teksten for seg kreativitetspedagogikk som forskningsfelt og forskning på pedagogisk improvisasjon. Leseren får også en oppdatert gjennomgang av forskning på musikalsk komponering og improvisasjon. Avslutningsvis kommer en oppsummerende del som drøfter skapende musikkundervisning i grunnskolen i lys av funn i forskning på kreativitet.